Detta inlägg innehåller reklamlänkar. Det betyder att jag tjänar en liten procent om du väljer att handla via mina länkar. Länkarna påverkar inte innehållet på glossigt.se. Alla reklamlänkar är makerade med en asterisk*.
Davines, det italienska hårvårdsmärket som grundades 1983 och är idag ett av Europas snabbast växande varumärken och finns representerade över hela världen. De fokuserar mycket på kvalitet med respekt för både miljö och människan. Nu då också med refillsystem.
Jag ska erkänna en sak. Jag har aldrig tidigare, förutom kanske någon inpackning för många många år sedan (men jag är osäker), testat Davines produkter. Så det var kanske dags?
MINU* är en glansgivande och färgbevarande serie. Innehåller bland annat extrakt från kaprisblomman som är rik på quercetin, en kraftig aminosyra med en skyddande effekt på hårets struktur samt polyfenoler som skyddar hårfärgen.
Tyvärr är inte den lite örtiga/kryddiga doften någon favorit, men vad produkterna gör med mitt hår överväger det alla dagar i veckan! Mitt hår blir så lent och mjukt, har aldrig varit med om ett schampo och balsam som får mitt hår att kännas så här. Jag har dessutom i stylingprodukter efter duschen som doftar bättre så det är är liksom ingen katastrof. Hade bara önskat att de doftade lite godare.
Essential Haircare-förpackningarna tillverkas med den minsta möjliga mängd plast som krävs för att skydda innehållet. Förpackningarna tillverkas av plast som är godkända för livsmedel och kan återanvändas för livsmedelsförvaring.
Som en del av projektet LifeGAte Zero Impact, klimatkompenseras CO2-utsläppen från tillverkningen av varje Essential Haircare-produkt genom finansiering av plantering och skydd av skogar i Madagaskar.
Essential Haircare-produkterna tillverkas uteslutande med hjälp av energi från förnyelsebara källor.
De nya refillförpackningarna* kommer i 500 ml och finns i serierna Nounou, Love Curl, Love, Minu och Momo.
Refillförpackningarna är tillverkade i en återvinningsbar förpackning. Den består av 74 % mindre plast jämfört med samma mängd schampo i traditionella Essential Haircare Schampoflaskor (2 flaskor = 1 refillförpackning). Detta genererar ett minskat CO2 utsläpp.
De flesta vet att jag går igång på varumärken som både vill leverera kvalitativa produkter och samtidigt göra så lite påverkan på jorden som möjligt. Det här är verkligen my cup of tea. Kanske att jag kan se över dofterna genom att bidra till företag som faktiskt bryr sig och vill visa transparens. Davines har också B Corp certifiering. Du kan läsa mer om deras projekt på deras hemsida.
B Corp-företag är en ny typ av företag som bedriver sin verksamhet på ett hållbart och transparent sätt. Alla uppfyller vi de högsta miljömässiga och sociala standarderna. När du handlar från ett företag som är B Corp-certifierat är det ett litet steg mot en bättre värld.
Refillförpackningarna är smidiga och det är enkelt att fylla på. Jag gillar även att pipen är ganska liten så att det även går att få ner schampot i en liten travel size-förpackning. Jag gillar verkligen det här och kommer självklart fortsätta använda detta! Är dessutom sugen på testa Love-serien som jag hört så mycket bra om.
Har du testat något från Davines? Har du någon favoritprodukt?
Lämna ett svar