barn-hudvard-AI

Företag inför åldersgräns på hudvård

Profilbild för Glossigt

Under de senaste åren har diskussionen kring barn och hudvård blivit allt mer aktuell. Medierapporter har lyft fram en oroande trend där allt yngre barn tar till avancerade hudvårdsprodukter för att uppnå det skönhetsideal som finns i sociala medier. Flera företag, bland annat Apotek Hjärtat och MANTLE, har nyligen infört åldersgränser på vissa hudvårdsprodukter för att skydda barns hälsa och välmående.

Åldersgräns för hudvårdsprodukter

Apotek Hjärtat meddelade igår att de inför en åldersgräns på 15 år på avancerad hudvård. Detta beslut har tagits för att motverka de osunda ideal som sprids bland unga och för att minska risken för eventuella skador. Produkter som innehåller ingredienser som AHA-syra, BHA-syra, retinoider (vitamin A), vitamin C, enzympeelingar och mekaniska peelingar med fysiska korn omfattas av åldersgränsen. Även Apoteket AB planerar liknande åldersgräns.

Barns hälsa i fokus

Apoteken betonar vikten av att ta ett större ansvar för att inte främja osunda beteenden och ideal bland unga. Genom att införa åldersgränser och krav på föräldrars godkännande vill de säkerställa att barns hälsa och välmående prioriteras.

Skönhetsbranschens ansvar

Diskussionen om åldersgränser för hudvårdsprodukter har även nått skönhetsbranschen. Flera företag, såsom Lyko och andra apotek, överväger att följa efter Apotek Hjärtats initiativ. Rickard Lyko, vd för Lyko, berättar för Aftonbladet vikten av att arbeta för att frångå osunda ideal och istället prata om skönhet på ett annat sätt. Kicks har beslutat att införa åldersrekommenderationer på sina egna varumärken och även märka upp produkter som kan vara skadliga för barn.

mantle-åldergräns-hudvård
MANTLE inför 18-årsgräns på sin hemsida

Inför 18-årsgräns

Nyligen införde även MANTLE, som gjort stor succé i sociala medier sedan de lanserades 2020, tagit ett betydelsefullt beslut. De har infört en åldersverifiering på sin hemsida från och med den 18 mars. Anledningen till detta beslut är att de inte längre vill sälja aktiva och potenta produkter till barn och ungdomar. Genom denna åtgärd vill de säkerställa att deras produkter används på ett ansvarsfullt sätt och att barns hälsa prioriteras.

Viktigt att förebygga

Det är av yttersta vikt att förebygga att barn och unga tar till produkter som kan skada deras hud och hälsa. Genom att införa åldersgränser och öka medvetenheten kring användningen av hudvårdsprodukter kan vi arbeta för att skapa en tryggare miljö för barns uppväxt.

Fortsätt prata

Diskussionen kring barn och hudvård är komplex och viktig. Det är positivt att företag och branschorganisationer tar steg för att skydda barns hälsa och välmående. Genom fortsatt dialog och åtgärder kan vi arbeta för att skapa en sundare syn på skönhet och hudvård, där barns behov och hälsa sätts i främsta rummet. Vi på Glossigt står bakom dessa beslut och tycker att det är ett steg i rätt riktning. Är du förälder eller har barn och ungdomar i din närhet som kommer i kontakt med hudvård, utbilda dig själv och våga prata med dem och diskutera varför aktiv hudvård inte är fördelaktig för dem.

Hur denna åldersgräns kommer att implementeras och kontrolleras hos butikerna får vi helt enkelt bara sitta lungt i båten och se.


Källor

SVT Nyheter: Apotek inför åldersgräns på hudvårdsprodukter
Aftonbladet: Åldersgräns för hudvård: Så gör Lyko, Kicks, Kronans Apotek
Elle: Mantle inför 18-årsgräns på sina produkter

Profilbild för Glossigt

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta använda denna sida accepterar du vår användning av cookies.  Läs mer